Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ogrzewanie postojowe – jak działa i ile kosztuje?

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Jeszcze kilka lat temu ze względu na wysoką cenę zakupu samochodowe ogrzewanie postojowe było w Polsce bardzo rzadkim luksusem. Dzisiaj staje się coraz bardziej popularne.

Na rynku dostępne są dwa rodzaje takich układów. Tzw. ogrzewanie suche podnosi temperaturę we wnętrzu pojazdu przy użyciu ciepłego powietrza. Takie systemy montuje się głównie w ciężarówkach, gdzie odpowiadają przede wszystkim za utrzymanie przyjemnej temperatury podczas postoju, który zawodowi kierowcy bardzo często wykorzystują na sen.

Na prąd i benzynę
- Drugi rodzaj to tzw. ogrzewanie mokre, które ogrzewa silnik i wnętrze samochodu wykorzystując podgrzany płyn chłodzący. Ciepło jest wtłaczane do kabiny poprzez kratki nawiewu – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl S.A.

Układ ogrzewania postojowego jest zbudowany z agregatu spalinowego, pompy i włącznika. Do pracy potrzebuje prądu z akumulatora i paliwa, które pobiera z baku. W zależności od modelu do ogrzania pojazdu wykorzystuje ok. 0,2,-0,3 litra benzyny na godzinę. Pobór prądu jest na tyle mały, że jeśli akumulator przed sezonem zimowym został gruntownie sprawdzony i naładowany, kierowca nie odczuje pracy ogrzewania.

- A jeśli nawet akumulator będzie zbyt słaby, aby zasilić ogrzewanie, układ samodzielnie się wyłączy, pozostawiając w baterii tyle prądu, ile trzeba do uruchomienia silnika – wyjaśnia Filip Fischer.

Sterowanie z telefonu
W ogrzewanie postojowe można wyposażyć każdy model samochodu, pod warunkiem, że jest zasilany benzyną lub olejem napędowym. Na przeróbkę trzeba przygotować od ok. 2,5 do 5 tys. zł, a cena zależy przede wszystkim od tego, na jaki układ sterowania zdecyduje się kierowca.

Najprostszy to włącznik zamontowany w kabinie. Bardziej zaawansowane jest zdalne sterowanie przy pomocy pilota. Można uruchomić i ustawić nim układ nie wychodząc z domu. Najdroższe są układy uruchamiane i programowane przy pomocy telefonu komórkowego. W takim przypadku kierowca może uruchomić ogrzewanie z dowolnego miejsca na ziemi, w którym jest zasięg GSM. Wybierając odpowiedni numer wystarczy tylko skomunikować się z samochodem i wydać mu przy pomocy klawiatury polecenia.

Bez względu na wybór modelu ogrzewania, kierowca zawsze ma możliwość ustawienia godziny rozpoczęcia pracy ogrzewania i żądanej temperatury.

- Bardziej rozbudowane systemy można programować w trybie tygodniowym. Można ustawić wybraną temperaturę na konkretne godziny w kolejnych dniach. Dzięki temu samochód ogrzeje wnętrze przed wyjazdem do pracy i na chwilę przed jazdą z powrotem do domu. To bardzo praktyczne rozwiązanie – przekonuje Filip Fischer.

Poza wyższym komfortem podróży ogrzewanie postojowe ułatwia także zimowy rozruch silnika, który dzięki niemu szybciej łapie optymalną temperaturę. Na mrozie ogrzane do temperatury pokojowej wnętrze pomoże szybko, bez skrobania pozbyć się szronu na szybach. Poprawnie zamontowany układ nie powinien sprawiać kłopotów przez 5-6 lat. Bardzo ważne, aby w sezonie letnim uruchomić go kilka razy.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sopot.naszemiasto.pl Nasze Miasto