Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dzierzgoński Ośrodek Kultury pozyskał cenny grant z programu "Kultura - Interwencje"

Piotr Piesik
Piotr Piesik
Archiwum
Dzierzgoński Ośrodek Kultury znalazł się na wysokim, 24. miejscu wśród 277 beneficjentów programu "Kultura - Interwencje" realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury. Grant wykorzystany zostanie na wzmacnianie powiślańskiej tożsamości kulturowej, elementem tych działań będzie m.in. Festiwal 4 Kultur.

Zainteresowanie programem "Kultura - Interwencje" realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury było bardzo duże. Zgłoszono 1622 wnioski na łączną kwotę 85,4 miliona złotych. Po merytorycznej ocenie wyłoniono 277 projektów, które otrzymają dofinansowanie. Na wsparcie tych projektów przeznaczonych zostanie 10 milionów złotych.

- Dzierzgoński Ośrodek Kultury złożył także swój wniosek i wśród 277 zwycięzców znalazł się na 24 miejscu - z nieukrywaną dumą informuje Magdalena Grodecka, dyrektorka DOK. - Nasz projekt dotyczy kultury Powiśla. Chcemy ją odkurzyć, budować na nowo i promować. Czujemy ogromny deficyt wyrazistości naszego regionu. Brak ludności autochtonicznej i licznie napływające tu grupy etniczne spowodowały zahamowanie rozwoju kultury powiślańskiej. Nasz folkowy Festiwal 4 Kultur podkreśla tradycje czterech narodowości tego terenu ucząc tolerancji. Ale dziś, zasymilowanym i młodym pokoleniom potrzebne jest wspólne spoiwo - polska lokalna kultura powiślańska. Każdy zna wzór łowicki, muzykę podhalańską, gwarę kaszubską. A kto zna kulturę Powiśla? Ba, kto z mieszkańców Powiśla ją zna?! To nasze nieco zatracone dziedzictwo, które warto ocalić i wyróżnić się jako region. Setna rocznica przegranego plebiscytu na Powiślu, to w tym kontekście doskonała lekcja z przestrogą.
Nasz projekt zakłada stworzenie interdyscyplinarnej grupy fachowców - historyków, archeologów, etnologów, artystów i lokalnych rękodzielników. Efektem ich pracy będzie opracowanie kierunków działań i popularyzacji Powiśla, a także graficzne opracowanie wzoru powiślańskiego jako punktu wyjścia promocji w dzisiejszym świecie obrazu. Naszym celem jest nie tylko nadanie wyrazistości regionowi ale też wykorzystanie modnego dziś etnodesignu do obudzenia także wśród młodych ludzi sympatii do polskiej kultury oraz poczucia dumy z bycia Powiślakiem. W badaniu wezmą też udział studenci etnologii Uniwersytetu Gdańskiego - partnera naszego projektu. Naszą misją jest promocja kultury Powiśla, a wizją mieszkaniec regionu mówiący:Jestem z Powiśla i z dumą buduję jego dziedzictwo. Całość jest procesem, do którego zapraszam wszystkich - dodaje Magdalena Grodecka, dyrektor DOK.

od 7 lat
Wideo

echodnia Drugi dzień na planie Ojca Mateusza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dzierzgon.naszemiasto.pl Nasze Miasto