Niedługo miną cztery lata od podpisania z „fanfarami”, w obecności władz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i wiceministra infrastruktury Kazimierza Smolińskiego, umowy na modernizację linii 207 na odcinku od Malborka do granicy województwa pomorskiego. Podpisy w maju 2017 r. podczas spotkania w Urzędzie Miasta Malborka złożyli również przedstawiciele wykonawców, czyli konsorcjum złożonego ze spółki PPM-T oraz firmy NDI S.A.
W kolejnych latach nie udało się uniknąć problemów na placu budowy, wynikających z czysto technicznych uwarunkowań w terenie, ale też sporu o zapłatę za prace dodatkowe, które trzeba było wykonać, i uregulowanie zaległości wobec podwykonawców. To wszystko skutkowało przekładaniem harmonogramów, a tym samym zmianami terminów powrotu pociągów na tory.
W ostatnim komunikacie inwestora, czyli PKP PLK była mowa o uruchomieniu połączenia kolejowego od marca 2021 roku, ale tylko na odcinku Malbork-Kwidzyn. Jednak podróżni, którzy już o tym słyszeli i ucieszyła ich zapowiedź, znów zostali sprowadzeni na ziemię. PLK informują, że ten termin niestety jest nieaktualny. Wedle nowych deklaracji, pociągiem pomiędzy Malborkiem a Kwidzynem będzie można podróżować od czerwca 2021 r.
Zaangażowanie wykonawcy prac na linii nr 207 jest mniejsze, niż oczekuje zamawiający. Deklarowany przez wykonawcę termin zakończenia zasadniczych prac budowlanych w czerwcu, wynika z oceny zakresu zrealizowanych robót oraz pozostałych do wykonania. Dopiero wówczas możliwe będzie wznowienie ruchu pociągów na odcinku Malbork-Kwidzyn – wyjaśnił Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK portalowi "Rynek Kolejowy".
Głównym wykonawcą jest obecnie Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o., należące do PKP PLK. "Peelka" podaje, że na odcinku Malbork-Kwidzyn prowadzone są prace wykończeniowe i okołotorowe.
- Gotowy jest układ torowy stacji Kwidzyn oraz przejście podziemne, które łączy perony z budynkiem dworca. Dzięki trzem windom stacja stanie się bardziej dostępna dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Gotowe są również przebudowane perony w Gościszewie, Sztumskiej Wsi, Ryjewie i Brachlewie, na które prowadzą wygodne pochylnie. Zamontowano także nowe oświetlenie LED, wiaty, ławki i gabloty informacyjne – wylicza Przemysław Zieliński.
Trwają też jeszcze prace na stacji Sztum. Pasażerom pozostaje więc kolejny raz wierzyć na słowo i, póki co, nadal korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej.
Zgodnie z zapewnieniami, na całym odcinku od Malborka do granicy województwa pociągi miałyby kursować od końca 2021 r. Obecnie dużym problemem pozostaje naprawa uszkodzonego nasypu kolejowego w Rozpędzinach - za Kwidzynem w kierunku Gardei. W czerwcu 2020 r. błotne osuwisko rozmyło istniejący nasyp, w efekcie czego tory w tym miejscu zawisły w powietrzu. Inwestor czeka na zatwierdzenie dokumentacji prac dodatkowych przez pomorskiego inspektora nadzoru budowlanego.
Przypomnijmy, że pierwotnie cała inwestycja miała się zakończyć jesienią 2019 r. W galerii powyżej możecie obejrzeć zdjęcia z różnych etapów prac.
WARTO WIEDZIEĆ
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?