Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Modernizacja linii kolejowej Gardeja - Malbork. Nowe perony, wiaty, krótszy czas podróży [ZDJĘCIA]

Radosław Konczyński, Arkadiusz Kosiński
fot. Radosław Konczyński
Nowe wiaty, funkcjonalne oświetlenie, informacja dla pasażerów oraz lifting peronów - wszystko to już wkrótce czeka na pasażerów korzystających z pociągów na trasie Gardeja - Malbork. PKP PLK podpisały właśnie umowę na rewitalizację linii. W pierwszej kolejności prace dotyczyć mają Kwidzyna.

Linię kolejową z Malborka do Gardei zmodernizuje konsorcjum firm NDI S.A. i Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. Co ciekawe, rewitalizacja linii z Gardei do Malborka zbiega się z modernizacją gmachu dworca kolejowego, która powinna się rozpocząć już niebawem. Kompleksowy lifting oznacza, że nasz dworzec nie będzie już miejską antywizytówką, ale wręcz przeciwnie

Modernizacja linii 207 będzie realizowana z unijnym dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Inwestycja jest warta 212 milionów złotych.

W uroczystości podpisania umowy na modernizację torów, stacji i przystanków na trasie z Malborka do Gardei uczestniczył m.in. Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa.

- Podpisana dziś umowa to szansa na szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie w województwie pomorskim. Ze zrewitalizowanego połączenia kolejowego skorzystają mieszkańcy regionu, ale także wszyscy pasażerowie podróżujący polską koleją po Pomorzu. Szybsza podróż między Malborkiem a Grudziądzem nawet o kilkanaście minut i zwiększenie prędkości pociągów, to większa wygoda i komfort podróży – powiedział wiceminister Kazimierz Smoliński

Dzięki rewitalizacji linii, czas podróży między Malborkiem a Grudziądzem będzie krótszy o około 13 minut (obecnie 1h 25 min). Pasażerowie skorzystają z 9 odnowionych stacji i przystanków. Wyższy poziom bezpieczeństwa zapewnią nowoczesne urządzenia na przejazdach i lokalne centrum sterowania. Realizacja projektu zakończy się jesienią 2019 r.

- Poprawa linii na odcinku Malbork – Gardeja to inwestycja warta 212 mln zł. W Krajowym Programie Kolejowym tylko na zadania w województwie pomorskim przewidziano około 6 mld zł. Natomiast cały KPK o wartości ponad 66 mld zł zapewni m.in. lepsze połączenia Polski w regionach i między regionami. W tym roku spodziewamy się, że łącznie będziemy mieć zakontraktowane umowy o wartości ponad 30 mld zł, czyli połowę wartości KPK – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Podróżni na nowych peronach
Jesienią 2019 r. podróżni skorzystają z przebudowanych peronów na 5 stacjach: Gardeja, Sadlinki, Kwidzyn, Ryjewo, Sztum oraz 4 przystankach: Dziwno, Brachlewo, Sztumska Wieś, Gościszewo. Nowe wiaty z siedzeniami, funkcjonalne oświetlenie, informacja dla pasażerów oraz czytelne oznakowanie peronów ułatwią podróż. Istotne zmiany przejdzie stacja Kwidzyn, przez kolejarzy nazywana „sercem linii”. Poza przebudową peronów i przejścia pod torami, zamontowane będą windy na perony. Wszystkie objęte pracami przystanki i stacje zapewnią dobrą obsługę osób niepełnosprawnych.

Bezpieczniej przez przejazdy
Na 56 km linii PLK przebudują 36 przejazdów kolejowo-drogowych. Kierowców dodatkowo ostrzegać będą czerwone światła sygnalizacji oraz rogatki. Nowe jezdnie zapewnią sprawniejszy przejazd przez tory.
Wyposażenie linii kolejowej w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem oraz nowa nastawnia w Kwidzynie i lokalne centrum sterowania w większym stopniu zagwarantują bezpieczną i płynną jazdę pociągów. Poziom bezpieczeństwa zwiększy się również dzięki wymianie na nowe 48 rozjazdów

Pociągi przyśpieszą
W ramach inwestycji wyremontowanych będzie łącznie 70 km torów pomiędzy stacjami Gardeja i Malbork. Pociągi przyśpieszą do 120 km/h również dzięki przebudowie 120 obiektów inżynieryjnych w tym 3 mostów i 13 wiaduktów.

Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa – Malbork” realizowany jest w trybie projektuj i buduj. Roboty budowlane rozpoczną się w trzecim kwartale br. Zakończenie planowane jest jesienią 2019 roku. Dofinansowanie UE do całkowitej wartości projektu wynosi 180,5 mln zł.

Od momentu podpisania umowy w malborskim magistracie wykonawcy przygotowują się do rozpoczęcia prac, co nastąpi w trzecim kwartale tego roku. W tym roku inwestycja będzie dotyczyła głównie Kwidzyna, w 2018 roku - odcinka między Kwidzynem a Malborkiem, a w 2019 roku - trasy od Kwidzyna do Gardei. Modernizacja ma zakończyć się jesienią za dwa lata.

- Miejmy nadzieję, że ten projekt zostanie zrealizowany w czasie, a my na pewno jako zamawiający wydatnie w tym pomożemy - stwierdził Ireneusz Marchel, prezes PKP PLK nazywając tę inwestycję „średnią”, ale bardzo ważną dla mieszkańców. „Średnią” natomiast w porównaniu z innymi wielkimi projektami PKP PLK.

- W Krajowym Programie Kolejowym tylko na zadania w województwie pomorskim przewidziano około 6 mld zł. Natomiast cały KPK o wartości ponad 66 mld zł zapewni m.in. lepsze połączenia Polski w regionach i między regionami. W tym roku spodziewamy się, że łącznie będziemy mieli zakontraktowane umowy o wartości ponad 30 mld zł, czyli połowę wartości KPK - mówił Ireneusz Merchel.

Dąbrowa Górnicza. Symulacja zderzenia samochodu osobowego z pociągiem

Obserwuj nas na Twitterze!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kwidzyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto