Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Piętnaście tysięcy samochodów na dobę przejeżdża przez Sztum – dlatego niezbędna jest obwodnica [ZDJĘCIA]

Piotr Piesik
Piotr Piesik
Piotr Piesik, Archiwum UMiG Sztum
Czeka nas z pewnością bardzo dużo pracy, zanim dojdzie do ogłoszenia przetargu na budowę obwodnicy drogowej Sztumu i zanim to drogowe obejście powstanie. Lecz nie wyobrażam sobie na dłuższą metę sytuacji bez tej obwodnicy, ponieważ ruch samochody rośnie z roku na rok – mówi burmistrz Sztumu Leszek Tabor, komentując decyzję o wpisaniu Sztumu na listę 100 miast, które w rządowym programie powinny otrzymać drogowe obwodnice.

Oczywiście bardzo się cieszymy z tego, że nas ujęto w rządowym programie i dziękuję za to wszystkim osobom oraz instytucjom, które miały wpływ na kształtowanie listy miast, jakie otrzymają obwodnice – mówi Leszek Tabor. - Wyrazy wdzięczności kieruję też do mieszkańców oraz innych osób, które podpisały petycję do premiera Mateusza Morawieckiego, by Sztum znalazł się na tej liście. Owszem, słyszałem głosy, że takiej petycji pewnie premier nawet nie przeczyta. Wierzę, że dokument trafił na jego biurko a z pewnością pokazał, że wiele osób jest obwodnicą żywotnie zainteresowanych – dodaje burmistrz.

Trudno nie przyznać mu słuszności. Pod petycją podpisał się też poseł Kazimierz Smoliński, autor niniejszego tekstu również złożył swój podpis. Obwodnica bezwzględnie Sztumowi jest potrzebna.

Hałas, bezpieczeństwo, zanieczyszczenia powietrza

Drogowe obejście Sztumu pozwoli rozwiązać kilka problemów narastających z coraz bardziej intensywnym ruchem pojazdów. Jak podaje burmistrz Tabor, badania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wykazały, że przez ulicę Mickiewicza w Sztumie – czyli w granicach miasta drogę krajową nr 55 – przejeżdża 15 tysięcy samochodów na dobę. To średnia, czyli są dni, kiedy ruch jest jeszcze bardziej intensywny. Najgorzej w godzinach tzw. szczytu – kto nie wierzy, niech spróbuje szybko przejechać przez miasto około godziny 7.30 rano. Położenie geograficzne miasta na szlakach komunikacyjnych jest takie, jakie jest, nie da się go zmienić. Przez miasto przemieszcza się ciężarowy ruch tranzytowy. Nikt nie zbadał, jak wiele to samochodów, lecz wystarczy popatrzeć na ulice miasta w te dni, kiedy obowiązuje zakaz ruchu pojazdów ciężarowych, by odczuć różnicę.

- Tak intensywny ruch niesie ze sobą dokuczliwy hałas, zanieczyszczenie powietrza oraz zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszych – twierdzi Leszek Tabor. - Jeśli powstanie obwodnica, ruch tranzytowy ominie miasto, liczba ciężkich pojazdów ulegnie wyraźnemu zmniejszeniu. Oczywiście nie do zera, to jest niemożliwe, jednak jest o co zabiegać. Kiedy budowano most na Wiśle pod Kwidzynem, przepowiadano zmniejszenie ruchu tranzytowego, ciężarówki miały jechać autostradą. Tyle, że nasza droga nr 55 nie wymaga opłat, w mojej opinii ruch ciężarowy wcale się nie zmniejszył, wręcz przeciwnie.

Nie można też zapominać, że każdy wypadek bądź poważniejsza kolizja na drodze krajowej nr 55 w granicach Sztumu oznacza ogromne trudności w płynnym ruchu pojazdów na tej trasie. Samochody osobowe mogą jeszcze szukać objazdów, dla ciężarowych dróg alternatywnych nie ma. Obwodnica może więc stanowić taki objazd w razie zdarzenia drogowego w Sztumie i odwrotnie tak samo.

Orientacyjny przebieg obwodnicy jest już znany

Obok publikujemy mapkę z orientacyjnym przebiegiem obwodnicy Sztumu, jest on zresztą znany od wielu lat.

- O drogowej obwodnicy miasta mówi się od lat. Początkowo rozważano ominięcie miasta od zachodu, lecz powstała tam zabudowa mieszkaniowa, trasę trzeba byłoby prowadzić w dużej części przez las, przechodzić przez tory kolejowe. Zrezygnowano z tego pomysłu i ustalono przebieg na wschód od miasta – wyjaśnia Leszek Tabor. - Przez sołectwa Koniecwałd, Kępina, Barlewiczki, ulica Domańskiego, do Sztumskiej Wsi. Na dziś przewidywane jest rozpoczęcie obwodnicy przy parkingu Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jest wpisany korytarz dla obwodnicy. Powinno to bardzo ułatwić prace planistyczne, które oprócz decyzji środowiskowych będą chyba najważniejsze dla sprawnego przygotowania inwestycji.

Nowa obwodnica pobiegnie przez grunty, znajdujące się dziś przeważnie w rękach prywatnych. Do przeprowadzenia będzie więc mnóstwo formalności, nie mówiąc już o samym zaprojektowaniu drogi. Termin roku 2023 na ogłoszenie przetargu na budowę wcale nie wydaje się odległy.

Burmistrz Leszek Tabor deklaruje gotowość samorządu gminy do wszelkiej pomocy w przygotowaniu obwodnicy. Sztum ma dobre doświadczenia ze współpracy z GDDKiA, choćby przy okazji modernizacji drogi nr 55 w centrum miasta i budowy Ronda Powiśla. Gmina nie wahała się wtedy wziąć na siebie wielu zadań, które formalnie do niej nie należały, lecz chodziło o przyspieszenie inwestycji.

Do tematu obwodnicy Sztumu oczywiście będziemy powracać.

Obok mapka z orientacyjnym przebiegiem obwodnicy oraz teren w pobliżu Specjalnej Strefy Ekonomicznej, gdzie rozpoczynać się będzie obwodnica Sztumu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sztum.naszemiasto.pl Nasze Miasto