Pociągi mają powrócić na linię kolejową z Malborka do Grudziądza w II połowie roku - czy to realny termin? [ZDJĘCIA]

Piotr Piesik
Piotr Piesik
Mieszkańcy Sztumu i regionu powiślańskiego w telefonach i mailach do naszej redakcji dają wyraz irytacji powolnym tempem modernizacji linii kolejowej z Malborka do Grudziądza. Istotnie, na sztumskiej stacji trudno zauważyć postęp robót. Nie chodzi nawet o rozkopany teren, wszak to gruntowna przebudowa. Gorzej, że całymi dniami silniki stojących maszyn pozostają chłodne i bez ruchu.

Po raz kolejny zwróciliśmy się więc o informacje do Zespołu Prasowego spółki Polskie Linie Kolejowe SA. Oto treść odpowiedzi

- Prace przy rewitalizacji linii nr 207 na odcinku Gardeja - Malbork są kontynuowane - podaje Przemysław Zieliński z PKP PLK. - Na stacji Sztum PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudowują aktualnie układ torowy. Rozebrano około 3 km starych szyn. Wykonawca zgromadził na placu budowy m. in. podkłady i rozjazdy, które zostaną wykorzystane przy budowie nowego układu torowego stacji. Przed położeniem nowych torów grunt stacji zostanie wzmocniony. Efektem inwestycji będzie nowy peron wyspowy, w nowej lokalizacji bliżej przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu ul. Reja, co lepiej skomunikuje stację z centrum miasta. Wyższy peron ułatwi podróżnym korzystanie z pociągów, zostaną też zamontowane nowe wiaty, energooszczędne oświetlenie i oznakowanie ułatwiające podróżnym orientację na stacji. Podróżni dostaną się na peron dzięki dwóm przejściom przez tory, w tym dodatkowym od strony ul. Żeromskiego, zabezpieczonych rogatkami i sygnalizacją świetlną, oraz dwóm pochylniom dostosowanym do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przebudowa stacji Sztum zapewni dogodne podróże w kierunku Kwidzyna, Grudziądza, Malborka i Trójmiasta. Na stacji powstanie także nowa nastawnia.

Remont przejazdu w ciągu ul. Reja odbędzie się w trakcie przebudowy stacji. Zamontowane zostaną nowe rogatki oraz oświetlenie, wymieniona zostanie nawierzchnia, dzięki czemu kierowcy przejadą przez tory sprawniej. Termin przebudowy przejazdu zostanie określony po uzgodnieniu tymczasowej organizacji ruchu z zarządcą drogi.

W ramach inwestycji na odcinku Malbork - Kwidzyn zakończono remont muru oporowego w okolicy ul. Śliskiej na stacji Kwidzyn. Wyremontowano konstrukcję mostu na Postolińskiej Strudze między Sztumem a Ryjewem, gotowy jest też wiadukt nad linią nr 9 w Malborku, którego konstrukcję wymieniono na nową. Obecnie m. in. na stacji Kwidzyn trwa przebudowa układu torowego oraz budowa nowego przejścia podziemnego, które połączy perony z budynkiem dworca.

Termin przywrócenia ruchu pociągów na odcinku Malbork - Kwidzyn planowany jest na II połowę tego roku. Wynika to z oceny prac już zrealizowanych i pozostałych jeszcze do wykonania. Opóźnienie prac w stosunku do pierwotnego planu spowodowane jest m. in. niedostatecznym zaangażowaniem wykonawcy oraz wydłużającymi się procedurami związanymi z uzyskiwaniem niezbędnych do realizacji decyzji i pozwoleń.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizują 70 km torów między Malborkiem a granicą województwa. Po pracach poprawi się komfort obsługi pasażerów na łącznie 9 przystankach osobowych i stacjach. Poziom bezpieczeństwa wzrośnie dzięki wymianie urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowie 120 obiektów inżynieryjnych i 36 przejazdów kolejowo-drogowych.

Po zakończeniu inwestycji w 2020 r. pociągi na trasie pojadą z maksymalną prędkością do 120 km/h, a czas przejazdu między Malborkiem a Grudziądzem skróci się o około 13 minut. Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa - Malbork” o wartości 212 mln zł netto jest finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Dofinansowanie dla tego projektu ze środków UE wynosi blisko 85 proc.

Powyższe informacje PKP PLK celowo podaliśmy w pełnej wersji, by Internauci mogli porównać ich treść ze stanem zaawansowania prac, jaki widzą choćby na terenie sztumskiego dworca. Czy II połowa roku jako termin przywrócenia ruchu jest realny? Podany został bardzo ogólnie, może to być np. 31 grudnia...

Przebudowę linii nadal będziemy uważnie śledzić.

Znamy wyniki exit poll: minimalna przewaga Andrzeja Dudy

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Maszynista

Przypominam, że Becia pracowała kiedyś jako Konduktorka w PKP na Śląsku, Stąd Jej taki kolejarski język uwielbiany przez Prezesa !

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3