Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sztum otrzyma drogową obwodnicę miasta! - szczegóły projektu przedstawił poseł Kazimierz Smoliński [ZDJĘCIA]

Piotr Piesik
Piotr Piesik
Sztum znalazł się wśród stu miast w całym kraju, które otrzymają drogową obwodnicę w ramach rządowego programu. Taka wiadomość nadeszła w trakcie ostatniego weekendu. Na konferencji prasowej w sztumskim Starostwie Powiatowym szczegóły projektu przedstawił poseł na Sejm Kazimierz Smoliński. Gospodarzami spotkania były starosta Sylwia Celmer i Marzena Chrześcijańska, społeczna asystentka posła i pełnomocnik PiS w Sztumie.

Znakomita wiadomość dla mieszkańców Sztumu i powiatu sztumskiego pojawiła się już w trakcie weekendu, kiedy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ogłosił listę 100 miejscowości, gdzie powstaną zapowiadane przez rząd obwodnice drogowe. Pięć obwodnic ma być wybudowanych w województwie pomorskim, jedna z nich wokół Sztumu. W poniedziałek przybył poseł na Sejm Kazimierz Smoliński, by przekazać szczegóły tego programu.

Obwodnice drogowe w naszym województwie powstać mają w Brzeziu, Człuchowie, Słupsku i Kobylnicy, Starogardzie Gdańskim oraz w Sztumie.

- Program budowy stu obwodnic ma być zrealizowany w latach 2020 - 2030, dotyczy ponad 820 kilometrów dróg, jego koszty są szacowane na 28 miliardów złotych - informował K. Smoliński. - Obwodnice mają przynieść poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwiększenie przepustowości sieci drogowej, poprawę jakości powietrza i zmniejszenie hałasu, wpłynąć na szybszy rozwój lokalnych społeczności. Najszybciej budowa powinna się rozpocząć w Brzeziu, już w tym roku może zostać ogłoszony przetarg. W Sztumie temat obwodnicy znajduje się na etapie koncepcyjnym, przewidywane ogłoszenie przetargu to rok 2023.

Poseł Smoliński zaapelował do samorządów gminnych, by jak najbardziej wspierały inwestycje w obwodnice. Powinny one spotkać się z powszechnym zadowoleniem, lecz mogą się pojawić i niezadowoleni, np. ludzie których grunty zostaną wywłaszczone pod budowę.

- Nie kończymy na tych stu obwodnicach, inne będą budowane w ramach dróg ekspresowych i autostrad - zapowiedział parlamentarzysta.

Zapytaliśmy Kazimierza Smolińskiego, czy petycja do premiera Mateusza Morawieckiego, wystosowana przez samorząd Sztumu, z ponad dwoma tysiącami podpisów, była elementem podwyższającym ocenę Sztumu? Ponadto, czy fakt kierowania przez PiS powiatem sztumskim był brany pod uwagę?

- Każda inicjatywa mogąca wspierać ten projekt była cenna - odparł poseł. - Jeśli samorządy tak działają, położenie jest znacznie lepsze, pozwala ograniczyć wystąpienie ewentualnych protestów. Program budowy stu obwodnic nie jest programem politycznym. To nie jest tak, że samorządy gdzie kieruje PiS dostają inwestycje. Sytuacja w powiecie sztumskim nie miała tu znaczenia.

Zapytaliśmy ponadto, co przesądziło o wybraniu Sztumu przed Malborkiem, o którym mówiono, że ma znacznie lepszą pozycję w dyskusji nad przyszłą obwodnicą.

- Sztum niewątpliwie zasłużył na tę inwestycję - ocenił Kazimierz Smoliński. - Gdyby w Malborku nie było wcześniej inwestycji związanej z drugim mostem przez Nogat, może obwodnicę otrzymałby Malbork.

Obecny na konferencji Krzysztof Grylak, radny powiatu malborskiego, stwierdził - Obwodnicą Sztumu się cieszę, lecz jeszcze bardziej radowałbym się malborską. Ufam, że to z oka posła nie zginie.

- Cieszymy się z tej inwestycji, bo oznacza to duże ożywienie dla całego regionu - powiedział Marcin Jarocki, radny powiatu sztumskiego. - A jeszcze bardziej ucieszymy się, kiedy w kolejnym programie znajdzie się Dzierzgoń.

Poseł Kazimierz Smoliński wyjawił, że decyzje co do ostatecznego kształtu listy stu obwodnic zapadły w sobotę, ogłoszone zostały niezwłocznie. Lista jest zamknięta i nie ma tu żadnej procedury odwoławczej lub możliwości dopisania kolejnych obwodnic.

Praktyka wskazuje, że wiele inwestycji prowadzonych w ostatnich latach na terenie naszego kraju boryka się z niedoborem środków finansowych z powodu wzrostu cen materiałów i usług budowlanych. Pojawiały się nawet spektakularne zejścia wykonawców z placu budowy. Na sto obwodnic rząd zaplanował 28 miliardów złotych, do wydania w czasie 10 lat. Czy ta suma nie okaże się zbyt niska?

- Zakładamy, że nowo zawierane umowy będą odpowiednio przygotowane i wykonawcy nie będą schodzić w trakcie realizacji - oświadczył K. Smoliński. - Jeśli wykonawca jest odpowiedzialny, powinien przewidzieć wzrosty cen.

Do kwestii obwodnicy Sztumu oczywiście powrócimy już wkrótce, m.in. przedstawimy, którędy ma ona przebiegać - na pewno trasa iść będzie na wschód od Sztumu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sztum.naszemiasto.pl Nasze Miasto