Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wyrok w sprawie MEVO. Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie Nextbike Polska SA. Wybór operatora może się znacząco wydłużyć

Karol Uliczny
Karol Uliczny
Co dalej z rowerem metropolitalnym?
Co dalej z rowerem metropolitalnym? Przemyslaw Swiderski
Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła zastrzeżenia Nextbike Polska SA do procedury przetargowej w sprawie wyboru nowego operatora roweru metropolitalnego. Jeśli orzeczenie zostanie utrzymane w mocy, ubiegający się o kontrakt nie będą musieli przedstawiać szczegółów dotyczących przyszłego prowadzenia systemu, a Obszar Metropolitalny G-G-S nie będzie mieć możliwości oceny zaproponowanych rowerów. Co to oznacza dla terminu wyłonienia nowego operatora?

Nextbike Polska SA nie zamierza rezygnować z kontraktu na zarządzanie Mevo 2.0. Po zakończonej klapą pierwszej edycji roweru metropolitalnego, której operatorem była zależna od Nextbike firma NB Tricity, warszawska spółka nie tylko skutecznie przechodzi kolejne etapy postępowania, ale jeszcze stara się wpłynąć na kształt przetargu wyłaniającego nowego zarządzającego systemem.

Co dalej z rowerem metropolitalnym? KIO nakazuje unieważnić zaproszenie do składania ofert

Jak ustaliliśmy, Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie spółki, która domagała się zmiany niektórych zapisów przetargowych, w tym wyłączenia możliwości oceny rowerów przez Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot czy konieczności przedstawienia sposobu zarządzania systemem wraz ze szczegółową analizą kosztów i harmonogramem.

CZYTAJ TAKŻE: Nextbike nie zamierza oddawać pieniędzy abonentom Mevo 1.0. OMGGS chce częściowo zrekompensować straty klientów

„(KIO – dop. red.) uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności zaproszenia do składania ofert oraz nakazuje dokonanie zmian w specyfikacji istotnych warunków zamówienia poprzez wykreślenie podkryteriów: „rower – ocena estetyczno-funkcjonalna” oraz „sposób zarządzania systemem wraz ze szczegółową analizą kosztów i harmonogramem” - czytamy w sentencji orzeczenia.

Ponadto, izba nakazała wykreślić z przetargu punkt dotyczący obowiązku przedstawienia przez oferentów dokumentów w zakresie m.in. wykazu punktów ładowania, z podaniem liczby stanowisk ładowania baterii rowerów ze wspomaganiem elektrycznym.

"Pozostali wykonawcy nie obawiali się tego zapisu"

Na razie nie wiadomo czy OMGGS odwoła się od decyzji KIO. Ma na to siedem dni od momentu dostarczenia orzeczenia.

- Wyrok wraz z uzasadnieniem wpłynął do nas dopiero dzisiaj (23.03. - dop. red.), a przypomnę, rozprawa przed KIO odbyła się 1 marca. Obecnie kancelaria prawna analizuje dokumenty – mówi Alicja Mongird, rzeczniczka prasowa Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. - Wszystkie warunki przetargowe zostały opracowane tak, by mieszkańcy metropolii dostali rowery najwyższej jakości. Sposób zarządzania Mevo 1.0 pozostawiał wiele do życzenia, dlatego chcieliśmy, by wykonawca przedstawił komisji przetargowej sposób, w jaki zamierza zarządzać Mevo 2.0. Pozostali wykonawcy nie obawiali się tego zapisu, zupełnie inaczej niż w przypadku Nextbike Polska SA w restrukturyzacji. Przypomnijmy, że byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu ubiegłego roku i rozstrzygnięcie przetargu. Wtedy Nextbike odwołał się do KIO po raz pierwszy, co wydłużyło procedurę przetargową o kolejne miesiące. Po raz drugi odwołał się do KIO po zaproszeniu wykonawców do składania ofert. Kolejne przesunięcia rozstrzygnięcia przetargu są powodowane odwołaniami Nextbike.

CZYTAJ TAKŻE: Decyzją KIO Nextbike przywrócony do dialogu konkurencyjnego w sprawie Mevo. Były operator wciąż liczy na kontrakt z metropolią

Dialog konkurencyjny w sprawie nowego Mevo ogłoszono w kwietniu 2020 r. Do dalszego udziału dopuszczono konsorcjum BikeU i Freebike oraz firmę Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo. Spółkę Nextbike Polska SA wykluczono z dalszych rozmów, uznając ją za „nierzetelnego wykonawcę”, w związku z wcześniejszą, zerwaną umową na Mevo. Spółka odwołała się do KIO, w wyniku czego umożliwiono jej dalsze starania o kontrakt. Uznano, że Nextbike Polska nie można winić za działania NB Tricity, mimo że firma ta należała do niej w 100 proc., jako tzw. spółka córka. Jeśli utrzymana zostanie w mocy także ostatnia decyzja KIO, Nextbike Polska SA oraz pozostali oferenci będą mieć możliwość uczestnictwa w przetargu, ale dopiero po jego ponownym ogłoszeniu już według nowych zasad. Takie rozwiązanie dodatkowo opóźni przekładany z miesiąca na miesiąc wybór operatora.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto