MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Zamki zdobią nowy wiadukt nad DK 55 w powiecie kwidzyńskim. Wykonała go gdańska firma mogąca pochwalić się realizacjami w całym kraju

Radosław Konczyński
Radosław Konczyński
Zamek w Malborku
Zamek w Malborku GDDKiA Oddział Gdańsk
Historyczne widoki zamków w Malborku i Kwidzynie ozdobiły przyczółki nowego wiaduktu kolejowego w Brachlewie (powiat kwidzyński). Za realizacją na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad stoi gdańska firma artystyczna Wakeuptime specjalizująca się w muralach wielkoformatowych.

Dlaczego zamki? Droga krajowa nr 55 łączy Malbork z Kwidzynem

W Brachlewie jeszcze trwa rozbudowa drogi krajowej nr 55, której jednym z punktów była rozbiórka starego i budowa nowego wiaduktu kolejowego linii nr 207 nad jezdnią. Nowy obiekt inżynieryjny jest gotowy od kilku miesięcy, ale teraz zyskał również elementy artystyczne – dwa dzieła sztuki współczesnej, jaką jest graffiti. Na przyczółkach wiaduktu powstały murale przedstawiające zamki w Malborku i Kwidzynie, które łączy "krajówka".

Murale namalowane w ramach rozbudowy drogi krajowej nr 55 w Brachlewie powstały z inicjatywy projektanta. Były wpisane w projekt inwestycyjny od samego początku. Za realizację odpowiadał podwykonawca firmy Strabag, czyli Wakeuptime – wyjaśnia Mateusz Brożyna, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Kierowcy przejeżdżający pod mostem nie widzą współczesnych wersji budowli, tylko ich wersje sprzed lat. Wykonawca czerpał ze źródeł historycznych – przedstawień budowli z XIX i pierwszej połowy XX w. autorstwa ówczesnych artystów.

- Przygotowując projekty, posiłkowaliśmy się starymi rycinami oraz rysunkami. Na przykład zamek w Kwidzynie inspirowany był drzeworytem z drugiej połowy XIX wieku. Jednak nie udało nam się ustalić autora. Z kolei dla przedstawienia zamku w Malborku inspirację stanowił rysunek Albrechta Brucka sprzed 1918 roku - tłumaczą nam twórcy murali.

Namalowali księdza Kaczkowskiego i największy mural w Polsce

Wakeuptime z Gdańska zajmuje się kompleksową usługą malowania murali, począwszy od projektu po profesjonalne wykonanie. Firma współpracuje z najlepszymi ilustratorami, których prace przenosi na ściany budynków.

Wyjątkowy dla Wakeuptime był rok 2023, gdy w całym kraju firma wykonała około 100 dzieł, w tym największy mural w Polsce na zlecenie grupy spożywczej Maspex. W Łowiczu na ścianie o powierzchni aż 4600 metrów kwadratowych powstał mural o szerokości ok. 135m, a najwyższe elementy malowidła przedstawiającego tradycje łowickie sięgają nawet 33 m wysokości.

Przy malowaniu muralu uczestniczyło 13 malarzy. Obraz powstał w 168 godzin. Zużyliśmy ok. 3500 puszek farby w spreju! Na przeniesienie projektu na ścianę wykorzystaliśmy ok. 5 km papieru z szablonem. Dodatkowo ściana została pokryta powłoką antysmogową, która codziennie pochłania zanieczyszczenia z wszystkich tirów przejeżdżających przez zakład produkcyjny - informuje Wakeuptime.

CZYTAJ TEŻ: Mural z księdzem Janem Kaczkowskim na ścianie kamienicy w Sopocie

Inną znaną ubiegłoroczną realizacją Wakeuptime jest mural na kamienicy przy al. Niepodległości 769 w Sopocie ukazujący śp. ks. Jana Kaczkowskiego stojącego w oknie, a pod nim jako memento znajdują się jego słowa: „Czas to jest coś najcenniejszego, co możemy dać drugiemu człowiekowi...”. W 2023 roku twórcy z Wakeuptime wykonali też murale Mikołaja Kopernika w miastach na Szlaku Kopernikowskim, malowidło na 15-lecie Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego na budynku Gdańskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego przy ul. Michny 9 na Letnicy czy dzieło na elewacji kamienicy przy ul. Malczewskiego przypominające dawne gdańskie Siedlce z sadami, winnicami i młynami.

Rozbudowa DK 55 w Brachlewie jeszcze trwa

Murale zamków w Kwidzynie i Malborku są jedną z najnowszych realizacji Wakeuptime. Wykonanie obu kosztowało około 12 tys. złotych. Niektórzy zachwyceni obserwatorzy już się martwią, czy malowidła wytrzymają zderzenie z rzeczywistością w postaci ewentualnych wandali, ale GDDKiA uspokaja, że obie prace zostały zabezpieczone powłoką antygraffiti.

Nowy wiadukt kolejowy został oddany do użytku już w październiku 2023 r. wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, a obecnie trwają jeszcze procedury odbiorowe. Pod nowym obiektem o wysokości 4,7 m mogą teraz przejeżdżać samochody ciężarowe, co przy wcześniejszym 3,9 m było niemożliwe. Ciężarówki korzystały wcześniej z przejazdu kolejowego, który w ramach obecnej inwestycji został zlikwidowany (poprawiło się więc bezpieczeństwo). Trwająca rozbudowa DK 55 obejmuje odcinek 700 metrów. Prace objęły również m.in. poszerzenie "krajówki" i dostosowanie do obciążeń 11,5 tony na oś. Wzdłuż całego odcinka powstała ścieżka pieszo-rowerowa.

Przewidywany termin całkowitego zakończenia budowy to trzeci kwartał 2024 r. Inwestycja, do wykonania której GDDKiA wybrała firmę Strabag, kosztuje ok. 26,6 mln zł.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja radzi jak zaplanować podróż

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sztum.naszemiasto.pl Nasze Miasto