Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Chrząszcz", "żuk", "garbus". Przypominamy historię kultowego auta i II Zjazd w Sztumie w 1995 roku. ZDJĘCIA!

Witold Chrzanowski
Witold Chrzanowski
Pierwsze trzy dni minionego miesiąca upłynęły w Sztumie pod znakiem kolejnego Zjazdu Garbusów. Była to główna impreza w mieście, które, dzięki niej właśnie, o lat cieszy się w pełni zasłużonym mianem letniej stolicy miłośników tego najbardziej kultowego auta w dziejach motoryzacji. Przy okazji XIX Międzynarodowego Zjazdu Miłośników Garbusa przypomnieliśmy pierwszy zjazd fanów tego pojazdu w Sztumie - w 1994 roku. Teraz przypominamy, posiłkując się zdjęciami ze strony Automobilklubu Volkswagena GarBusa, drugi zjazd - w 1995 roku. Tak było...

Publikując zdjęcia przypominamy historię najbardziej kultowego z volkswagenów. Poczciwy pojazd, zwany w Niemczech "chrząszczem" (Käfer), w USA "żukiem" (Beetle), a w Polsce "garbusem", był pomysłem Adolfa Hitlera, który przy pomocy Ferdinanda Porsche pragnął stworzyć "samochód dla ludu" (volkswagen) dostępny dla każdego, nawet mało zarabiającego, Niemca.

Pojazd, zgodnie z zamysłem fuehrera, miał pomieścić pięć osób - dwójkę dorosłych z przodu i trójkę dzieci na tylnej kanapie. Prędkość auta nie miała przekroczyć 100 km/h, ale słabe osiągi i dość spartańskie wyposażenie rekompensowała niska cena - 990 RM (marek) - przeciętny miesięczny dochód pracownika wynosił w latach 30. XX wieku w Niemczech ok. 130 RM.

Chociaż samochód został zaprojektowany i wprowadzony do produkcji w latach 30, masowa produkcja ruszyła w 1945 roku, po zakończeniu II wojny światowej. Model otrzymał wtedy oznaczenie Volkswagen Typ 1 i sprzedawany był jako po prostu jako „Volkswagen”.

Przed wybuchem wojny fabrykę opuściła niewielka liczba egzemplarzy modelu, pierwsza większa seria egzemplarzy opartych na podwoziu KdF-Wagen, jak oficjalnie nazywał się samochód, powstała na potrzeby wojskowe.

W latach 1940–1945 w niewielkiej serii powstawały także wersje cywilne wozu, trafiały one głównie do elity społeczeństwa niemieckiego. Z powodu braków benzyny na rynku, powstała niewielka liczba egzemplarzy w wersji „Holzbrenner” zasilanych gazem drzewnym.

Konstrukcja „Garbusa” była w dużej mierze oparta na przedwojennym projekcie czeskiej Tatry T97, co udowodniono w procesie sądowym z roku 1961. Poskutkowało to wypłatą odszkodowania stronie czechosłowackiej.

Prawne kłopoty nie wpłynęły negatywnie na produkcję pojazdu, którą wznowiono już w 1946 roku.

W latach 1938–2003 z ponad 21 000 000 wyprodukowanymi egzemplarzami w konfiguracji: chłodzony powietrzem silnik umieszczony za osią tylną z napędem tylnym, VW Garbus był najdłużej i najliczniej produkowanym modelem samochodu w historii światowej motoryzacji.

Łącznie wyprodukowano 21 529 464 egzemplarze modelu (z czego 15 444 858 w Niemczech – w fabryce samochodów w Wolfsburgu - w tym 330 251 kabrioletów, a około 3 350 000 w Brazylii).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sztum.naszemiasto.pl Nasze Miasto