Kontrola należytego oznaczenia posesji trwa obecnie w Elblągu. Wiosną tego roku mogą jej się natomiast spodziewać mieszkańcy miasta i gminy Sztum. W tym przypadku kontrola numerów porządkowych na posesjach będzie połączona z kontrolą przydomowych szamb. Strażnicy sprawdza, czy mieszkańcy opróżniają szamba zgodnie z przepisami i czy mają podpisane umowy z firmami asenizacyjnymi.
Obie kontrole są zapowiedziane na kwiecień. Zostało więc trochę czasu na powieszenie numeru posesji. Ci, którzy tego nie zrobią, zostaną - za pierwszym razem - pouczeni, a za drugim - jeśli stosowne oznaczenie nie zostanie wykonane w ciągu 14 dni - grozić im będzie mandat w wysokości 100 złotych (daleki więc od maksymalnej kary). Jeśli i to nie przyniesie skutku - sprawą zajmie się sąd.
- Brak tabliczki z numerem porządkowym może powodować trudności z dotarciem pod wskazany adres między innymi służbom ratowniczym. Mieszkańcy powinni zrozumieć, że nie robią tego dla nas, a dla własnego bezpieczeństwa i komfortu - tłumaczą funkcjonariusze sztumskiej Straży Miejskiej.
W pobliskim Dzierzgoniu kontrola oznaczeń numerowych posesji prowadzona jest przez Straż Miejską na bieżąco. Strażnicy nie wystawiają tu mandatów, ograniczają się do pouczeń, które jak poinformowała nas burmistrz Jolanta Szewczun, zazwyczaj załatwiają sprawę.
Co grozi za brak tabliczki z numerem domu
Brak tabliczki z numerem domu to wykroczenie. Stanowi o tym art. 64 Kodeksu wykroczeń:
- Ust. 1. Kto, będąc właścicielem, administratorem, dozorcą lub użytkownikiem nieruchomości, nie dopełnia obowiązku umieszczenia w odpowiednim miejscu albo utrzymania w należytym stanie tabliczki z numerem porządkowym nieruchomości, nazwą ulicy lub placu albo miejscowości podlega karze grzywny do 250 złotych albo karze nagany.
- Ust. 2.Tej samej karze podlega, kto nie dopełnia obowiązku oświetlenia tabliczki z numerem porządkowym nieruchomości.
- Jeżeli dom stoi w głębi działki, tabliczka z numerem musi być również umieszczona na ogrodzeniu danej posesji.
Do kogo złożyć wniosek o numer domu?
Wniosek o numer porządkowy domu składa się do urzędu gminy. Ma on 14 dni na rozpatrzenie wniosku. W
- dokumencie należy zawrzeć takie dane, jak:
- nazwę ulicy;
- obręb ewidencyjny;
- numer działki ewidencyjnej;
- kopię mapy obrazującej lokalizację nieruchomości.
Do kiedy trzeba zamieścić tabliczkę z numerem porządkowym
Właściciel nieruchomości na zamieszczenie tabliczki z numerem domu ma 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia o przypisaniu numeru porządkowego.
Czy mieszkania też trzeba numerować?
Nie ma wymogu numeracji mieszkań. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, kiedy mieszkanie ma swoją księgę wieczystą. Jeżeli jej nie ma, to znaczy, że mieszkanie nie jest traktowane jako oddzielna nieruchomość i numer nie jest wymagany.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?