Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zmiany w Urzędzie Stanu Cywilnego

Katarzyna Łęgowska
fot. Katarzyna Łęgowska
Z początkiem marca, urzędnicy zaczęli pracę z użyciem nowego narzędzia, jakim jest aplikacja Źródło. Co to takiego? Jak zapewnia Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, to szybki, prosty i bezpieczny program do edycji oraz przetwarzania danych gromadzonych w Systemie Rejestrów Państwowych. Aplikacja ta zostanie udostępniona bezpłatnie wszystkim podmiotom korzystającym z Systemu Rejestrów Państwowych. Źródło obsługuje wszystkie wymagane polskim prawem działania w zakresie rejestru PESEL, dowodów osobistych i stanu cywilnego. Dodatkowo umożliwia również realizację zadań Systemu Odznaczeń Państwowych oraz Centralnego Rejestru Sprzeciwów. Niestety, jak to zwykle bywa, założone cele znacznie się różnią od efektów początkowych. Mimo że została opracowana procedura awaryjna, interesanci muszą liczyć się z utrudnieniami, jakie czekają na nich w urzędach. O tym, czego mogą się spodziewać interesanci ze Sztumu, rozmawiamy z Sabiną Jabłońską-Janus, kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego.

Jakie zmiany czekają interesantów Urzędu Stanu Cywilnego po wprowadzeniu nowych przepisów ?
Dnia 1 marca 2015 roku weszła w życie nowa ustawa "Prawo o aktach stanu cywilnego" oraz ruszył System Rejestrów Państwowych. Ustawa wprowadza elektroniczną rejestrację urodzeń, małżeństw i zgonów w jednym, centralnym Rejestrze Stanu Cywilnego, zamiast prowadzenia papierowych ksiąg. Oznacza to, że w dowolnym Urzędzie Stanu Cywilnego w Polsce będzie można uzyskać odpis aktu stanu cywilnego i szereg zaświadczeń, takich jak zaświadczenie o danych widniejących w rejestrze stanu cywilnego, o stanie cywilnym, czy też zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa oraz stwierdzające, że zgodnie z prawem polskim można je zawrzeć.
Jeżeli aktu stanu cywilnego nie będzie w Rejestrze Stanu Cywilnego, to urząd do którego zostanie złożony wniosek przekaże go do urzędu, który przechowuje akt w papierowej księdze, a ten będzie miał 10 dni roboczych na jego realizację.
Jednym z udogodnień jest na pewno nadawanie numeru PESEL przy sporządzaniu aktu urodzenia dziecka, które urodziło się na terytorium RP. Wcześniej na nr PESEL trzeba było czekać około 2 tygodni.

Czy ten nowy system ma wpływ na czas załatwiania formalności urzędowych ?
Wprowadzenie nowego systemu we wszystkich urzędach w Polsce wymaga tworzenia wszystkich zbiorów akt Urzędu Stanu Cywilnego od początku na podstawie dotychczasowych ksiąg stanu cywilnego i zdarzeń rejestrowanych na bieżąco. To spowodowało, że czas realizacji spraw wydłużył się dwukrotnie.

Czy wystąpiły jakieś utrudnienia związane z wprowadzeniem nowego systemu?
Niestety, jak wszystkie urzędy w Polsce, mamy problemy z obsługą systemu, a nie są one od nas zależne. Podczas pracy występują błędy techniczne, kłopoty z procedurami, trudności z dostępem do niektórych funkcji aplikacji Źródło. Program działa dość wolno. Pomimo zgłaszanych problemów, nie otrzymujemy odpowiedzi. Aplikacja został przygotowana i dostarczona przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i nie mamy wpływu na jakość i funkcjonalność oprogramowania oraz wydolność państwowych serwerów. Przepraszamy za wszelkie utrudnienia wynikające ze zmiany ustawy i wprowadzenia nowego systemu. Możemy jedynie zapewnić, że dokładamy wszelkich starań, aby obsługa osób załatwiających sprawy w tutejszym Urzędzie Stanu Cywilnego odbywała się bezproblemowo.

Jak dużo wniosków o nadanie imienia obcego pochodzenia napływa do urzędu ?
Od 1 marca możliwe jest nadawanie dzieciom imion obcego pochodzenia. Nie mogą być one jednak w formie zdrobniałej, uwłaczające, ani ośmieszające. Maksymalnie można nadać dziecku dwa imiona. Wnioski o nadanie takich imion zdarzały się już wcześniej i jeżeli spełniały wymagania przewidziane przepisami prawa, rodzice nie mieli problemu z ich nadaniem.

Jak wiele wniosków o udzielenie ślubu poza urzędem wpływa do urzędu ?
Muszę przyznać, że do tej pory nie wpłynęły jeszcze wnioski o udzielenie ślubu poza lokalem Urzędu Stanu Cywilnego, ale biorąc pod uwagę krótki czas obowiązywania nowej ustawy i być może porę roku, myślę, że takie propozycje dopiero się pojawią. Takie wnioski nie zdarzały się jednak często, można powiedzieć, że kilka w ciągu miesiąca.

Przeczytaj również: Tak się rodzi w Sztumie- rozmowa z dr Teresą Jaworską

Czy urząd jest gotowy na wyzwanie, jakim jest udzielenie ślubów poza jego murami ?
Jak najbardziej jesteśmy przygotowani do udzielenia ślubów poza naszym urzędem. Do tej pory osoby zamierzające zawrzeć związek małżeński musiały uiścić opłatę w wysokości 84 zł. Według nowych przepisów oplata dodatkowa za ślub poza lokalem Urzędu Stanu Cywilnego wynosi 1000 zł. Jednak narzeczeni muszą wskazać miejsce, które zapewni zachowanie uroczystej formy zawarcia małżeństwa oraz bezpieczeństwo osób obecnych przy składaniu oświadczeń.

Czy przed wprowadzeniem zmian w ustawie zdarzały się przypadki udzielania ślubów poza urzędem ?
Do tej pory pracownicy tutejszego Urzędu Stanu Cywilnego udzielali ślubów osobom przebywającym w Zakładzie Karnym czy w szpitalu, a także w domu osobom niepełnosprawnym, śluby w plenerze się nie zdarzały.

Czy sztumski Urząd Stanu Cywilnego musiał odrzucać wnioski?
Do tej pory się to nie zdarzało. Sądzę, że narzeczeni, którzy złożą taki wniosek spełnią warunki wskazane w nowej ustawie i nie będzie podstaw do jego odrzucenia.

Rozmawiała
Katarzyna Łęgowska

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sztum.naszemiasto.pl Nasze Miasto