Zgodnie z założeniami, w projekcie „Europejskie zakłady pracy miejscem zdobywania doświadczenia zawodowego uczniów ZSZ w Barlewiczkach” miało wziąć udział 56 osób kształcących się we wszystkich zawodach nauczanych w szkole na poziomie technikum.
- Pierwotnie naszymi partnerami miały być instytucje goszczące z trzech europejskich krajów: Hiszpanii, Włoch i Portugalii. Tuż po rozpoczęciu projektu dowiedzieliśmy się, że nasz hiszpański partner w związku z rozwojem pandemii zawiesił swą działalność i nie może przyjąć nas w ustalonym wcześniej terminie. Niezwłocznie rozpoczęliśmy poszukiwania nowego partnera, który byłby w stanie zapewnić naszym uczniom miejsca praktyk odpowiadające ich potrzebom i naszym oczekiwaniom – relacjonuje Halina Stępień-Grajewska z ZSZ w Barlewiczkach.
Na szczęście, po kilku tygodniach wytężonej pracy udało się podpisać umowę z nowym partnerem, którego siedziba również mieściła się w hiszpańskiej Grenadzie.
Zaplanowany na maj wyjazd 20-osobowej grupy uczniów klas trzecich musieliśmy przełożyć w ostatniej chwili na wrzesień. Uznaliśmy, że będzie to miesiąc najbardziej bezpieczny do odbycia mobilności również dla pozostałych uczestników. Niestety, po raz kolejny przekonaliśmy się, że realizacja projektu w warunkach pandemii wcale nie jest taka prosta. Nasi partnerzy nie byli w stanie przyjąć uczniów w tym czasie – informuje Halina Stępień-Grajewska.
Wszystko trzeba więc było zacząć od początku. Znów dziesiątki telefonów, dziesiątki maili i kolejny raz udało się znaleźć nowego partnera, ale w zupełnie innej części Europy. Potem jeszcze godziny spędzone na doprecyzowaniu szczegółów i wyjazd do... Grecji, której wcześniej w ogóle nie było w planach, został przygotowany. Najpierw jednak koordynatorka projektu w towarzystwie nauczycielki języka angielskiego odbyła wizytę przygotowawczą w Nei Pori, by zapoznać się z zaproponowanymi zakładami pracy, warunkami zakwaterowania, tzw. programem kulturowym i oczywiście poznać partner, który po raz pierwszy miał współpracować z grupą z programu Erasmus.
Ostatecznie 4 września 56 uczniów wyjechało zdobywać doświadczenie zawodowe poza granicami kraju. Do Grecji w towarzystwie 3 opiekunów wyruszyło 36 uczniów klas trzecich, zaś do Hiszpanii - 20 uczniów z 2 opiekunami. Nowością - oprócz standardowych formalności związanych z podróżami zagranicznymi - był szereg dodatkowych czynności, jak np. nawiązanie współpracy z ambasadami Polski w Grecji i Hiszpanii, uzyskanie europejskich paszportów covidowych, opracowanie procedur związanych z pandemią, ubezpieczenie uczestników na wypadek choroby.
- Wszystko dobre, co dobrze się kończy. Bogatsi o nowe doświadczenia, otwarci na świat, nowe przygody i gotowi do nowych wyzwań, młodzież szczęśliwie powróciła do szkoły. Teraz kolej na ewaluację naszych działań, podsumowanie tego, czego się nauczyliśmy, a następnie podzielenie się ze społecznością szkolną rezultatami projektu. Bardzo cieszy nas fakt, że pomimo licznych utrudnień związanych z rozwojem pandemii udało się nam zrealizować zaplanowane we wniosku projektowym mobilności – podsumowuje Halina Stępień-Grajewska.
echodnia.eu Świętokrzyskie tulipany
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?